Cât investesc cluburile în marketing. Unde putea să fie Steaua

Cât investesc cluburile româneşti în marketing, spre deosebire de cele din străinătate? Ne spune Robert Pongracz (35 de ani), vicepreşedinte LPF, care a lucrat şase ani şi jumătate, între iulie 2007 şi decembrie 2013, pentru Liga Profesionistă Spaniolă de Fotbal, ca responsabil cu relaţiile internaţionale.

În Liga 1: maxim 6% din buget merge spre marketing

Pongracz a vorbit la cursurile Sports Business Academy despre acest subiect şi a făcut o comparaţie cu fotbalul spaniol, pentru că nu degaeba a lucrat acolo. Diferenţele sunt imense. Un club spaniol alocă pentru marketing până spre 30% din buget, adică mai bine de un sfert, pe când o grupare din România abia dacă ajunge şla 6%! Iar investiţia făcută de cluburile noastre, mică aşa cum e ea, este de cele mai multe ori  neprofesionistă şi inconstantă.

„În România, cluburile ştiu că au un venit constant din drepturile de televizare, venit pentru care nu fac un efort foarte mare. Şi se mulţumesc cu acel venit. Problema e că se dă sută la sută din acest venit pe salariile jucătorilor, ba chiar 120%, în ideea că se vor califica în Champions League. Din această cauză sunt atâtea cluburi în insolvenţă: cred că vor obţine venitul ăla din Ligă şi nu se opresc la ce au. Ce se întâmplă la ora actuală în România, reprezintă o greşeală imensă. Cu ce ai sigur, cu ăla trebuie să îţi faci planul. Nu pe ce o să fie!”, explică Pongracz în exclusivitate pentru Sports Business Academy.

Steaua poate deveni o forţă, dar „are nevoie de propriul stadion”

Ce ar trebui să facă grupările de la noi? Ne spune acelaşi Robert Pongracz: „Să aibă o strategie pe 3-4-5 ani. Din venituri, să dea automat 20% la copii. Să aloce mai puţin la salarii.  Dar dacă dai tu salariu mic, jucătorul nu acceptă. Alt club dă mai mult şi uite aşa se ajunge la 100% sau peste”

Pongracz e de părere că Steaua putea deveni o forţă în estul Europei, ţinând cont de câţi bani a câştigat din Champions League şi Europa League. „Era necesar să investească în centrul de copii, să îşi construiască propriul stadion”, şi-a spus părerea Robert Pongracz.

**ACEST ARTICOL A FOST PRELUAT CU ACCORDUL SPORT.RO

back to top