La prima vedere am putea crede că nu sunt foarte multe legături între industria muzicală și sportul de performanță. Însă, dintotdeauna puterea ei de a motiva, a inspira și a produce emoții pozitive, a făcut ca în sporturile de performanța muzica să aibă un loc aparte, atât pentru actorii principali ai acestei lumi, atleții de top, cât și pentru masele de oameni care îi urmăresc cu sufletul la gură din tribune sau de la distanță. De aceea, Sports Business Academy și-a propus să creeze primul playlist din România dedicat sportului, la care poți contribui și tu votând piesele favorite pe pagina noastră de Facebook sau pe pagina SportsBusinessAcademy.ro. Până atunci însă, vom arunca o privire asupra influenței muzicii în sporturile de performanță moderne, într-un nou articol exclusiv Sports Business Academy.
Fotbalul, sportul rege al planetei practicat, urmărit, sau comentat de sute de milioane de oameni, a fost dintotdeauna un mediu în care muzica a avut locul ei de cinste. În meciurile internaționale, intonarea imnurilor de stat este un moment aparte. Interpretate în trecut exclusiv de fanfare militare, iar în ultimii ani a devenit o practică destul de des întâlnită să fie cântate de vedete ale muzicii ușoare, intonarea imnurilor naționale pare a fi un adevărat „meci de dinaintea meciului.” Zecile de mii de suporteri din tribune se ridică în picioare și cântă cu patos, iar fotbaliștii din teren se încarcă emoțional înaintea fluierului de stat. Intonarea imnurilor la meciurile internaționale este într-adevăr o parte integrantă a meciurilor inter-țări, devenind un moment pe care nici televiziunile care difuzează aceste evenimente îi acordă un loc special în transmisiunile lor.
În fotbalul de club, o dată cu popularizarea acestui sport în rândul maselor, suporterii au început sa adopte diverse cântece care ulterior au devenit adevărate imnuri oficiale ale cluburilor lor. Probabil cel mai elocvent exemplu este celebrul „You’ll Never Walk Alone,” un cântec de pe coloana sonoră a musicalului „Carousel” din 1945, al cărui cover al trupei Gerry and the Pacemakers din 1963 a intrat în topurile britanice, fiind cântat pentru prima oară pe Anfield în același an și devenind ulterior imnul oficial al lui Liverpool FC. Este intonat cu religiozitate înaintea fiecărui meci al Cormoranilor, dar și pe finalul partidelor, indiferent de rezultatul afișat pe tabelă.
Această practică este des întâlnită în fotbalul britanic, câteva exemple fiind „Blue Moon,” un cântec clasic din 1934, interpretat dealungul timpului de Frank Sinatra, Elvis Presley sau Bob Dylan, care a fost adoptat de fanii lui Manchester City în 1989, sau „Sunshine on Leith,” o baladă folk-rock a duo-ului The Proclaimers din Edinburgh, Scoția, adoptată de suporterii echipei locale Hibernian FC, ai cărei fani sunt și cei doi soliști ai trupei.
În fotbalul de pe continent, imnurile cluburilor au fost de cele mai multe ori compuse la cererea cluburilor sau din inițiativa unor artiști care simpatizau cu echipa în cauză, exemple celebre fiind „Roma, Roma, Roma,” imnul lui AS Roma, „Hala Madrid,” imnul Realului, „Cant del Barça,” imnul lui FC Barcelona, sau „Stern des Südens” (Steaua Sudului), imnul lui Bayern Munchen. În România sunt arhicunoscute imnurile Rapidului sau Universității Craiova, ambele compuse de Adrian Păunescu.
Competițiile fotbalistice au și ele propriile imnuri. Fiecare Cupa Mondială sau Campionat European din perioada modernă a avut propriul cântec oficial, celebră fiind piesa Shakirei „This Time for Africa,” melodia oficială a FIFA World Cup 2010 din Africa de Sud. De asemenea, probabil că nu există nici iubitor al fotbalului care să nu fi fredonat măcar o dată imnul UEFA Champions League, compus în 1992 de compozitorul britanic Tony Britten, inspirat de o operă din 1727 a lui George Frideric Handel, compusă pentru ceremonia de încoronare a Regelui George al II-lea al Marii Britanii. O mărturie a importanței muzicii în fotbal stă scrisă chiar pe site-ul UEFA, acolo unde se spune despre imnul Champions League ca este aproape la fel de iconic ca și celebrul trofeu al competiției.
Propune melodia care te inspiră în TOP 20 SPORT SONGS pe pagina de Facebook Sports Business Academy.
Pe lângă imnurile de stat, ale cluburilor sau competițiilor și cântecele galeriilor, multe cluburi aleg să pună în instalațiile de sonorizare ale stadioanelor fragmente din diverse cântece atunci când echipa înscrie un gol. Celebre și foarte des folosite în acest scop sunt White Stripes, „Seven Nations Army,” Gloria Gaynor, „I will survive,” Zombie Nation, „Kernkraft 400,” Kasabian, „Club Foot,” Queen, „We will rock you,” sau bineînțeles Scooter, „Maria.”
Votează Queen, We will rock you, în TOP 20 SPORT SONGS pe pagina de Facebook Sports Business Academy.
Desigur, cum ar arăta o festivitate de premiere fară muzică? Queen, „We are the champions” este într-adevăr campioana acestei categorii, dar de foarte multe ori cluburile de fotbal organizează adevărate mini-concerte ca parte a festivităților în care le sunt decernate trofeele cucerite.
Pentru că o enumerare a acestor evenimente ar fi mult prea lungă, o să amintesc doar de festivitatea organizată de Leicester City după cucerirea titlului în Premier League, când Andrea Bocelli a interpretat magistral „Con Te Partiro” sub privirile conaționalului său Claudio Ranieri și a unui King Power Stadium arhiplin.
Propune melodia care te inspiră în TOP 20 SPORT SONGS pe pagina de Facebook Sports Business Academy.
Toate aceste exemple sunt valabile bineînțeles și în alte sporturi. În box, ca și în alte sporturi marțiale, intrările în sală ale luptătorilor, pe melodiile preferate ale acestora, sunt în sine niște adevărate spectacole care preced meciurile. În sporturile nord-americane, înaintea fiecărui meci din marile ligi profesioniste (NBA, NFL, NHL, MLB, MLS) se intonează imnul Statelor Unite ale Americii, în timp ce cu toții știm de mega show-ul care se organizează anual în pauza Super Bowl, finala NFL, în care au loc adevărate concerte ale celor mai mari artiști ai lumii. Ceremoniile de deschidere ale marilor competitii sportive, precum Cupe Mondiale (indiferent de sport), Campionate Europene sau Jocurile Olimpice, au introdus și ele momente muzicale cu artiști de top.
Propune melodia care te inspiră în TOP 20 SPORT SONGS pe pagina de Facebook Sports Business Academy.
O altă perspectivă din care putem privi influența muzicii în sport este impactul pozitiv asupra performanței și a psihicului sportivilor de top. Un studiu al U.S. Sports Academy din 2008 publicat în The Sport Journal, arată că ascultând muzică în timpul exercițiilor fizice, sportivii pot percepe efortul depus cu 12% mai puțin, iar rezistența la efort poate crește cu 15%. Alte studii arată de asemenea că muzica poate stopa gândurile negative și poate reduce anxietatea provocată faptul că de multe ori sportivii își desfășoară activitatea sub privirile a zeci sau sute de mii de urmăritori; poate activa un așa-numit mod de autopilot în care sportivii își îndeplinesc sarcinile aproape robotic; sau poate ajuta sportivii să își controleze emoțiile. Atleta britanică Kelly Holmes declara că înainte de cursele de 800 și 1500 metri de la Olimpiada din 2004, pe care le-a câștigat, a ascultat melodiile Aliciei Keys, care au calmat-o și au ajutat-o să se concentreze pentru a își atinge potențialul maxim, în timp ce Michael Phelps a declarat că înaintea curselor sale de natație asculta Lil Wayne și Eminem pentru a se motiva.
Votează Eminem, Lose Yourself, în TOP 20 SPORT SONGS pe pagina de Facebook Sports Business Academy.
De altfel, hip-hopul pare a fi genul preferat al multor sportivi de top, așa cum declara chiar rapperul Kendrick Lamar: „A fi un atlet de top și hip-hopul merg mână în mână,” el continuând să discute apoi despre muzică și sport nu doar din perspectiva îmbunătățirii perfomanței atleților, cât și din punct de vedere cultural dar și al business-ului. „Când muzica și sportul sunt combinate, este o victorie, nu doar pentru business, cât și pentru cultură. Când brandurile văd un sportiv care iubește rap-ul și care iubește și baschetul așa cum o face el (vorbind de prietenul său Chris Paul, vedeta lui LA Clippers la vremea declarației), atunci business-urile vor veni imediat în spatele lui.” Lamar are bineînțeles dreptate, fiind nenumărate asocierile între sportivi și muzicieni de top.
Dacă ar fi să ajungem la o concluzie, ar fi că indiferent de perspectiva din care privim această asociere, fie ea de marketing, de business, sau psihologică, de îmbunătățire a performanței, muzica și sportul merg într-adevăr mână în mână!