Lecție deschisă pentru cluburile de la noi: ar fi bine dacă ele vor fi măcar un pic interesate de cum trebuie să facă marketing sportiv, cum să devină vizibile, cum să atragă publicul și apoi sponsorii. Numai dacă ar fi asistat la cursurile Sports Business Academy, ar fi avut multe de învățat.
Dar cluburile noastre preferă să se plângă de faptul că nu au bani, decât să se miște un pic pe piață. Credeți că au auzit președinții de la noi de „Planificarea strategică de marketing”? Mă îndoiesc. Iată mai jos ce ar fi aflat de la Mihaela Constantinescu, profesor universitar doctor în ASE, la Facultatea de Marketing, care a susținut un curs în acest sens numai la Sports Business Academy. Clubul sportiv sau producătorul de marketing trebuie să gândească cei patru P: 1. Ce produs ai pentru clientul tău 2. Ce preț are produsul 3. Unde îl vinzi 4. Ce spui despre el, cum îl promovezi. „Companiile, cluburile ar trebui să vorbească foarte mult cu voi – clienți, angajați – și să aibă o misiune, care să spună ce face compania pentru voi, pentru societatea în care trăim și să vă convingă de faptul că fac ceea ce spun. Mesajul respectiv ar trebui să se regăsească în tot procesul, în tot ceea ce comunică acea companie consumatorului. Misiunea trebuie să vorbească nu numai cu clienții, ci și cu sponsorii, cu angajații, cu sportivii din club. Trebuie să le spună acestora ce va face clubul timp de un an pentru ei. Sportivii trebuie să fie motivați pentru a juca bine. Ceea ce va oferi clubul clientului este ce joacă sportivii pe teren. Și opiniei publice trebuie să îi spună ceva clubul și trebuie să mai arate că este și responsabil social”, explică Mihaela Constantinescu în exclusivitate pentru Sports Business Academy. Alte variante ar fi ca aceste cluburi sportive să arate că sunt altfel decât celelalte sau să se concentreze, să găsească un segment foarte bun. Nu trebuie să le intereseze toată piața, ci să comunice doar cu acel segment, doar acelor clienți să încerce să le vândă produsul lor. Unele companii țin prețurile foarte sus, pentru că nu le interesează să aibă toată lumea produsul lor.
Ce ar trebui să mai facă minunatele noastre cluburi? Să cerceteze piața și să își promoveze vedetele! „Nu poți să presupui că piața ta ești tu, ce îți place ție nu înseamnă că le place tuturor. Trebuie să știi clientul, să știi ce face concurența, ce se întâmplă în compania ta. Foarte important: apreciem un club pentru că acolo evoluează un sportiv pe care îl iubim. Când a plecat LeBron de la Cleveland, fanii au dat foc la tricouri, era revoluție pe stradă pentru că a trădat. Când s-a întors, s-a întors ca un erou. «Am fost fiul risipitor» – și-a cerut scuze – și l-au reprimit cu brațele deschise”, exemplifică Mihaela. Vom reveni în episodul următor cu alte câteva sfaturi pentru cluburile și federațiile de la noi. Ne aude cineva? Credit foto: youtube.com