Când spui marketing în fotbalul românesc și în sportul românesc, în general, parcă vorbești limba finlandeză. Nu înțelege nimeni, nu există preocupare, nu există niciodată buget pentru așa ceva. La fel stăm și cu interesul pentru copii.
Preocuparea pentru aceste subiect, care ar trebui să fie extrem de importante în viața fiecărui club sportiv, este aproape nulă în România. Doar fotbaliștii sau sportivii care au jucat în campionate puternice din străinătate conștientizează importanța marketingului și a copiilor – viitori sau chiar actuali fani.
Ciprian Marica e unul dintre ei și a văzut multe la Stuttgart, la Schalke, poate și la Getafe. El a vorbit pentru prima oară despre experiențele lui în domeniu la cursurile Sports Business Academy: „Trebuie să privim totul ca pe un show. Fotbalul trebuie să fie un spectacol. În România, nimeni nu are nicio idee cum se promovează fotbalul și imaginea unui jucător. Există mentalitatea asta că acela care bate un cui pune și faianță și spală și geamurile. Vin în fotbal oameni care au bani, se apropie de fenomen și au impresia că le știu pe toate, vor să cuprindă tot: și marketing, și centrul de copii și juniori… E imposibil să te pricepi la toate. O echipă de fotbal are nevoie imensă de niște oameni pentru marketing, profesioniști în acest domeniu, care să se ocupe doar de chestia asta”.
Ca jurnalist, m-am lovit de multe ori de obtuzitatea ofițerilor de presă și de piedicile puse de aceștia. În loc să facă totul pentru a te ajuta și pentru a contribui, astfel, la o bună imagine a clubului de la care își iau banii, aceștia nu știu cum să te obstrucționeze. Marica a atins și acest subiect: „Ofițerul de presă nu trebuie doar să te pună la o masă pentru a vorbi în fața jurnaliștilor sau să dea un comunicat. Un ofițer de presă trebuie să gândească o strategie, să știe cum comunicăm cel mai bine, să vină cu idei, să încerce să atragă oamenii la stadion”.
Ei se gândesc tot timpul la copii! Noi?
Deja treaba cu copiii e răs-discutată. Toată lumea vorbește, dar sunt puțini care și fac ceva. Multe cluburi au lăsat Centrele de juniori la limita subzistenței și, în plus, nu fac nimic ca să atragă copiii la stadion, la meciurile echipei mari. Copiii sunt, de fapt, viitorii fani, care vor da bani pe bilete și pe produse de marketing. Dacă acestea vor exista…
Ciprian Marica e conștient de importanța care trebuie acordată copiilor și e surprins de pasivitatea cluburilor din România. ]„În Germania, toate stadioanele sunt pline, pentru că ei se gândesc mereu la copii, știu că generația următoare e importantă, vin mereu cu proiecte pe copii. A ieșit lumea în stradă, vrem o schimbare pe toate planurile. Un plan pe termen lung, nu să cumpărăm un jucător care e în vogă și să uităm copiii. Aceștia sunt cei mai importanți. Cu ei trebuie să interacționezi, pentru că, atunci când vor crește, vor deveni fanii acelei echipe și vor veni la stadion.”, a spus Marica, exclusiv pentru Sports Business Academy.
Marketing și interes pentru copii, două concepte extrem de importante în Occident, dar ignorate în România. Cine se trezește primul? Cine investește serios în fotbalul românesc?
Credit foto: Răzvan Păsărică /
sportpictures.eu
**ACEST ARTICOL A FOST PRELUAT CU ACORDUL
SPORTESCU.RO