Pe 17 martie 2019, la Madrid, 60.739 de spectatori veniti pe stadionul Wanda Metropolitano, stabileau un nou record de asistenta in fotbalul feminin european, la un meci disputat intre echipele feminine ale lui Atletico Madrid si FC Barcelona. Vechiul record, 53.000 de spectatori, fusese stabilit tocmai in 1920, la un meci Dick Kerr Ladies - St. Helens jucat pe Goodison Park, stadionul lui Everton. O saptamana mai tarziu dupa meciul de la Madrid, un alt record, de aceasta data national, era stabilit la Torino, acolo unde 39.027 de spectatori au urmarit pe Allianz Stadium meciul dintre Juventus si Fiorentina, primele doua echipe din Serie A, varianta feminina, asta in conditiile in care vechiul record al Italiei era de doar 14.000 de spectatori.
Pe langa recordul de spectatori stabilit de partida dintre Atletico si Barcelona, alti 330.000 de oameni au urmarit meciul in direct pe postul spaniol Gol TV, varful de audienta ajungand la 413.000, aceste cifre reprezentand un market share de 4.27% si cea mai mare audienta a postului in acea saptamana. Chiar daca este vorba de un meci ales in mod special datorita potentialului sau de marketing, exista semne ca iubitorii fotbalului au apetit si pentru cel feminin, contrar vechiilor preconceptii cum ca acesta nu are nici o sansa de a deveni un sport profitabil, demonstrandu-se ca daca construiesti si promovezi asa cum trebuie un eveniment, spectatorii si telespectatorii vor lua parte la acesta. In conditiile in care pretul biletelor de meci si al abonamentelor de sezon, al abonamentelor tv sau al evenimentelor pay-per-view, devin din ce in ce mai inaccesibile in fotbalul de top masculin, costul mai mic al meciurilor de fotbal feminin este de asemenea un avantaj in promovarea acestui sport.
In aceste conditii, UEFA a lansat o noua strategie a fotbalului feminin pentru urmatorii 5 ani (2019-2024) si un ghid de comunicare strategica (link la finalul articolului) care sa ajute cluburile si asociatiile sa se promoveze si sa creasca interesul si awarenessul fata de fotbalul feminin. Proiectul face parte din programul UEFA GROW, care ofera suport federatiilor nationale in dezvoltarea si cultivarea activitatilor fotbalistice. Ghidul ofera federatiilor, ligilor si cluburilor o indrumare cuprinzatoare in a construi un plan efectiv de comunicare, a identifica obiective clare si a defini o abordare strategica, a isi profila publicul tinta, a dezvolta mesaje esentiale si un stil vizual si editorial, si a stabili noi metode de a determina nivelul de succes al acestor planuri.
Intr-un studiu de caz, UEFA a prezentat trei federatii ale caror actiuni au aratat ca pot aduce fotbalul feminin in atentia publicului larg, acestea fiind Georgia, Republica Moldova si Scotia (linkul catre aceste studii de pe site-ul UEFA il puteti gasi la finalul articolului nostru), fiecare abordand strategii diferite, dar care si-au atins obiectivele stabilite. In Georgia, federatia de fotbal a introdus un nou plan strategic care isi propune sa faca fotbalul cel mai urmarit sport feminin din aceasta tara si sa mareasca interesul pentru echipa nationala de fotbal feminin. In cazul Moldovei, a fost evidentiat modelul organizarii unor evenimente speciale care promoveaza fotbalul feminin, federatia din tara vecina organizand o tabara de fotbal pentru fete "Girls Camp Festival" la care au participat in jur de 1000 de iubitori ai fotbalului (link la finalul articolului). Pentru Scotia, colaborarea cu sponsori importanti, cum ar fi compania energetica SSE care a devenit partenerul federatiei scotiene pentru centrele de fotbal pentru fete, a facut posibil ca 28 astfel de centre moderne sa fie infiintate in cele 6 regiuni ale Scotiei, iar centrele din fiecare regiune fiindu-le desemnate cate un ambasador, in persoana unei componente a nationalei de fotbal feminin a Scotiei (link la finalul articolului).
Cresterea popularitatii fotbalului feminin a fost remarcata si de compnaia de consultanta financiara Deloitte, care a introdus date despre fotbalul feminin in ultima editie a Deloitte Football Money League, un top al celor mai profitabile cluburi de fotbal din lume. In studiul ei, compania britanica a remarcat ca 60% dintre cluburile din cele mai puternice campionate din lume (Franta, Germina, Anglia si SUA) au cate un sponsor principal inscriptionat pe tricourile de joc si au estimat ca beneficiile financiare pentru cluburi, detinatori de drepturi si parteneri comerciali vor creste cu 100% pana la Cupa Mondiala de Fotbal Feminin din 2023. Tot cei de la Deloitte au calculat ca audientele pentru Euro 2017 au crescut cu 24% fata de precedenta editie a campionatului european, ajungand la 165 de milioane, in timp ce meciurile nationalei Statelor Unite de la SheBelieves Cup 2019 (la care au mai participat Anglia, Japonia si Brazilia), au avut o medie de audienta de 439.667, adica cu 50 de procente mai mult decat etapa inaugurala a MLS-uslui masculin.
Pentru Cupa Mondiala de Fotbal Feminin care va avea loc anul acesta in Franta, s-au vandut deja peste 150.000 de bilete, si este prevazut ca recordurile de asistenta pe stadioane si audienta TV sa fie doborate la aceasta editie. Mai mult decat atat, pentru turneul final din 2023, FIFA a primit un numar record de candidaturi pentru organizare, 9: Africa de Sud, Argentina, Australia, Bolivia, Brazilia, Columbia, Coreea de Sud si Coreea de Nord, Japonia, Noua Zeelanda, anuntandu-si intentia de a gazdui aceasta competitie.
Acest interes crescut al publicului pentru fotbalul feminin nu a trecut neobservat de catre marile companii, care nu au pierdut timpul in a semna parteneriate cu organizatiile din fotbalul feminin. In decembrie 2018 Visa a devenit primul sponsor al UEFA pentru fotbalul feminin, iar in martie 2019 Nike a semnat o intelegere pentru a furniza mingea oficiala la toate competitiile UEFA, in timp ce in Anglia, Barclays va deveni partenerul principal al FA Women's Super League, contractul de sponsorizare de peste 10 milioane de lire sterline fiind cea mai mare investitie facuta vreodata in sportul feminin din Marea Britanie.
Asadar, fotbalul feminin se afla in mod clar pe un trend ascendent, iar pe masura ce popularitatea acestui sport va creste vor aparea din ce in ce mai multi sponsori si investitori al caror aport va contribui si el la aducerea fotbalului feminin in prim planul iubitorilor de sport din toata lumea. Cele doua variabile sunt clar interconectate, popularitatea sportului va atrage in continuare sponsori care ii vor extinde vizibilitatea si vor atrage la randul lor alte investitii. Astfel, nu este departe ziua in care nume ca Ada Hegerberg sau Alex Morgan vor fi intiparite in imaginatia tinerelor iubitoare de fotbal, asa cum Messi sau Ronaldo sunt pentru baieti.
Mihai-Alexandru Cristea
Linkuri: