Vorbim destul de des în ultimul timp despre marketing sportiv, un domeniu pe care îl consideram ca şi inexistent în România, dar am descoperit de curând că există conaţionali de-ai noştri care chiar se pricep la aşa ceva. Una dintre campaniile de marketing de succes de la noi apare deja ca exemplu într-o prestigioasă lucrare, Introducere în marketing, scrisă de renumiţii specialişti americani Philip Kotler şi Gary Armstrong.
În 2007, clubul Sportul Studenţesc devine unul dintre primele cluburi de fotbal care îşi asumă o strategie pe termen lung de pozitionare si rebranding. Cristian Gheorghe, pe atunci director executiv al „studenţilor”, iar in prezent persoana responsabilă cu publicitatea de pe stadioanele din Liga 1 la SEG, a lansat alături de Bogdan Naumovici campania de rebranding “Iubeşte Sportul!”. Campania a fost lansată prin intermediul a trei spoturi video, viralizate prin mediul online. “Iubeste Sportul!” a fost prima campanie cu spoturi video al unui club de fotbal din lume! La trei luni după, Barcelona lansa la nivel global un spot alături de UNICEF. În lucrarea sus-amintită, se specifică faptul că această campanie de repoziţionare avea ca principale obiective o serie de evenimente dedicate în special creşterii tinerelor talente (AJAX de România), dar şi transmiterea unui mesaj de susţinere a valorilor familiei, alături de un stil de viaţă sănătos. Una dintre direcţii a fost Campania “Aleargă pentru viaţă”. Aceasta promova mişcarea în rândul populaţiei, care, din cauza stilului de viaţă sedentar şi a alimentaţiei dezechilibrate, a ajuns să se confrunte cu grave probleme de sănătate. Din 2007 până în acest moment, nicio structură din lumea sportului nu a mai realizat o astfel de campanie. Mai mult, abia în “Strategia Naţională pentru Sport” a MTS pentru 2016-2032 este cuprinsă o astfel de campanie extrem de importantă. Sprijin pentru Mihai Popescu, suptavieţuitor al incendiului din Colectiv Evenimentul a căpătat şi o latură caritabilă, fiecare concurent, printr-o taxă de concurs, contribuind la strângerea fondurilor neceesare unui copil care se confruntă cu grave probleme de sănătate. În acest an, cea de-a 7-a ediţie a crosului caritabil „Aleargă pentru viaţă” a fost organizată de Liga Studenţilor Electronişti şi a avut ca principal scop sprijinirea lui Mihai Popescu, supravieţuitor al incendiului de la Colectiv.
Campania “Aleargă pentru viaţă” a ajuns în atenţia a peste patru milioane de români, în peste opt ani de la primul eveniment. “Comunicarea prin sport înseamnă comunicarea prin conţinut, iar viitorul este al celor care mizează pe conţinut.”, explică Dragoş Cristian Gheorghe, citat de lucrarea “Introducere în marketing”.
Ca şi concluzie: se poate, oameni buni, se pot face lucruri măreţe şi în marketingul sportiv românesc, se pot organiza, după cum se vede, evenimente unice si la nivel global. Problema e ca fedcraţiile sportive, cluburile sportive şi cluburile de fotbal să aibă disponibilitate, viziune, să aiba curajul să se schimbe. Numai aşa putem ieşi din această criză profundă a sportului românesc.
# Philip Kotler (85 de ani) este fondatorul „managementului marketingului” modern, director al Asociaţiei Americane de Marketing, administrator al Institului de Ştiinţă a Marketingului şi, totodată, unul din autorii cărţii Introducere în marketing, la care am făcut referire mai sus. Kotler este una dintre cele mai mari autorităţi mondiale din domeniul marketingului. Forbes l-a inclus in primii zece cei mai influenti teoreticieni din mediul de afaceri, iar Financial Times l-a numit al patrulea “cel mai influent guru al mediului de afaceri” din secolul XXI.
**ACEST ARTICOL A FOST PRELUAT CU ACCORDUL SPORT.RO